i godt selskap

Hammerklaver og bratsj i tett samspill –

et sjeldent møte med historiske klanger, fremført av to av Norges mest erfarne tidligmusikere.

21. januar 2026

Kl 19:00
Kulturhuset i Halden

Ordinær pris: 200 kr
Under 20 år: Gratis

Kjøp billett

Rundt århundreskiftet fra 1700 til 1800-tallet, så var ikke kammermusikk noe man gikk på konsert for å høre. Nei, det var noe adelen og andre i de øvre lag av befolkningen koste seg med i gode selskap i relativt små rom. Og det er denne atmosfæren bratsjisten Mari Giske og Emil Duncumb på hammerklaver ønsker å skape med programmet I godt selskap. Bratsjen var på den tiden et temmelig nytt soloinstrument, for tidligere var de som ble satt til å spille den relativt enkle bratsjstemmen i barokkensemblene som oftest enten eldre messingblåsere som hadde mistet tennene eller fiolinister som ikke hadde øvd nok. Først i det klassiske repertoaret fra rundt 1770 begynte altså ting å skje for dette neglisjerte instrumentet. Mange komponister fikk ørene opp for den nydelige dybden i bratsjklangen, og fiolinister med solid teknikk kastet seg over instrumentet. Det resulterte bl.a. i de to duoene for bratsj og hammerklaver av Hummel og Waṅhal som står på programmet, og duoen byr også på tre fantasistykker av en litt senere tysk komponist ved navn Carl Reinecke. Blant disse noe ukjente, men spennende komponistene får vi også en nydelig perle av gode, gamle Beethoven når Emil spiller en av hans nydelige Rondoer for klaver.

Program:

Johann Nepomuk Hummel (1778 – 1837)         
Sonate i Ess-dur for bratsj og hammerklaver, opus 5 no. 3

Ludvig van Beethoven: (1770 – 1827)               
Rondo op 51 nr 1

PAUSE

Johann Baptist Waṅhal (1739 – 1813)                
Sonate nr 5 i Ess-dur for hammerklaver og bratsj

Carl Reinecke (1824 – 1910)                   
Drei Phantasiestücke op 43 for bratsj og klaver                           

 

Mari Giske trakterer barokkbratsj, klassisk bratsj, viola d´amore og moderne bratsj. Etter studier i Den Haag og åtte år som frilansmusiker i London med ensembler som English Concert, English Baroque Soloists og Orchestra of the Age of Enlightenment, er hun nå basert i Norge hvor hun brenner for å videreutvikle det voksende tidligmusikkmiljøet. I tillegg til å være gruppeleder for Barokkanerne er hun medlem av flere norske ensembler samtidig som hun jevnlig turnerer med andre tidligmusikkensembler i Europa i et repertoar som strekker seg fra tidlig barokk til romantikken. I 2021 mottok hun Rolf Gammlengs ærespris til utøvende kunstnere for sitt virke som tidligmusiker, i 2024 var hun mottaker av FFUKs Utøverstipend, og for perioden 2025 - 27 er hun tildelt Statens arbeidsstipend for kunstnere. Gjennom årene har hun også frilanset på sin moderne bratsj som kammermusiker, crossover-musiker og orkestermusiker. Hun har medvirket på flere ti-talls innspillinger i et bredt utvalg av sjangre – de siste en jazzplate med Hayden Powell og Vivaldis Årstider i norsk drakt med Barokkanerne og Ragnhild Hemsing på hardingfele, begge i 2024.

 

Emil Duncumb har vært å høre på hammerklaver på en lang rekke konserter og festivaler i Norge og i utlandet, både som solist og som kammermusiker. Høydepunkter inkluderer konserter i Wigmore Hall og King’s Place (London), sendinger på WDR3 og BBC Radio 3 i tillegg til opptredener i Universitetets aula og Oslo konserthus. Han er prisvinner fra MAFest hammerklaverkonkurransen i Brugge og mottaker av stipend fra Ingar Doblougs stiftelse, og i 2022 mottok han den prestisjetunge De Unges Lindemanpris. I 2016 etablerte han kammergruppen Pocket Sinfonia som i 2023 ga ut sin første CD-innspilling av orkesterverk av Mozart og Haydn, transkribert for besetningen av J. N. Hummel og M. Clementi. 

Next
Next

frankågunnar